Чому одні країни стрімко розвиваються, тоді як інші, маючи доступ до тих самих технологій, гальмують?
Макс Вебер. Протестантська етика і дух капіталізму.
Марксисти забороняли і замовчували цю невелику книгу, написану у 1903-1904 роках, як підривну щодо їхньої ідеології; натомість антимарксисти робили з неї майже прапор своєї боротьби, звідки й виникло протистояння марксистів і «максистів». Ні те, ні інше невірно. Скоріше Вебера треба вважати одним із перших інтегральних філософів, який показує складний взаємозв’язок і взаємовплив різних аспектів людського життя — технологій, економіки, мислення, релігії.
Чому одні країни стрімко розвиваються, тоді як інші, маючи доступ до тих самих технологій, гальмують? У наш час, як і сто років тому, звично скаржаться на «менталітет», але що би це означало?
Вебер показує, як протестантська Реформація створює нову парадигму мислення, з іншою етикою та мораллю, іншими уявленнями про сенс життя, роль і призначення людини, ставлення до праці та навчання. Важливо, що йдеться не про більшу, а про меншу свободу, певним чином про аскетизм життя, — але прихильники такої парадигми люто захищають свою несвободу, бо вона дає їм незрівнянно більші можливості розвитку і збагачення.
Вебер гостро критикує капіталізм, але водночас доводить його необхідність і більшу продуктивність. Він чітко розрізняє буржуазний промисловий капіталізм, притаманний епосі модерну, та грабіжницько-авантюрний «капіталізм» минулих епох.
Викладені сто років тому аргументи Вебера дивним чином звучать доречно і своєчасно в Україні ХХІ сторіччя, яка застрягла в традиційному мисленні та економічному укладі. Боротьба раціоналізму з традиціоналізмом відбувається тут і зараз, тому Макс Вебер є надзвичайно актуальним для нас.